Příležitosti vs. fokus ...

Jedna z otázek, kterou dostávám zejména od lidí, kteří už si nějakým startupem prošli a vědí, „zač je toho loket“ – protože ustát správný balanc mezi těmito dvěma extrémy je dost složité (já sám s tím měl vždycky problém).


Jen abychom si rozuměli, mluvím tu o situaci, kdy (i) mám už jasno o nějakém svém „poslání“, tj. vím, co komu a zhruba proč budu prodávat – ne, že se teprve rozhoduju, jestli budu péct pečivo nebo učit děti angličtinu – a kdy (ii) mám jako podnikatel omezené zdroje (nemám peníze, lidi či oboje).


Výkladově např. v kontextu té pekárny z předchozího odstavce: „příležitost“ = komu co „bych mohl eventuálně“ prodávat a proč by to ode mne měl asi tak koupit a „fokus“ = komu přesně jsem dnes prodal a kolik jsem na tom vydělal. V podstatě jde o odpověď na „sprostě jednoduchou“ otázku, jak co nejsmysluplněji (z pohledu zákazníka) a nejúčelněji (z pohledu mého) vydělat peníze, abych měl na další rozvoj a příště mohl vydělat ještě více, protože dodám ještě lepší produkt více zákazníkům.


Svůj zjednodušující, ale doufám obrazný pohled jsem shrnul do následující tabulky; hledal jsem lehce pochopitelný příměr z běžného života a (snad) našel přiléhavou paralelu s rybařením. A chcete-li raději rovnou schematický obrázek, najdete ho pod tabulkou.



Photo by Elena Taranenko on Unsplash


Praha, Česká republika