Co je byznys plán?

Aktualizace: 18. čvc 2018

Začnu tím, čím není. Není mapou – znám sice výchozí bod (= tady a teď), ale prozatím neznám ani konečný bod, ani cestu. Tedy, byznys plán je pro mě spíše ukazatelem směru nebo kompasem. Vím, že nepůjdu na jih, ale spíš na severovýchod.


Všechny pády byznys plánu

Byznys plán musí (pamatujte – „směrově“) zodpovědět ty nejzásadnější otázky mého byznysu.


Co?

Co je můj produkt / služba? Co dělá / umí?


Komu?

Komu ho budu prodávat? Kdo je můj typický zákazník? Existuje více skupin zákazníků?


Proč můj produkt?

Proč by zákazník měl (chtít) můj produkt kupovat? Co zákazníka trápí a jak mu s tím můj produkt pomůže? V čem spočívá unikátnost mého know-how / technologie?


Proč já?

Věřím v „srdcaře“ – dostanou se zpravidla „dál za míň.“ Co mě samotného žene vyřešit problém mého zákazníka?


Jak?

Jak se zákazník o mém produktu dozví (= marketing)? Jak / kde budu produkt prodávat (= prodejní kanály)?? Kolik mě bude stát prodej (= distribuce) mého produktu?


Za kolik?

Za kolik budu produkt prodávat = kolik bude zákazníky stát? Bude víc cenových variant?


S kým?

Kdo tvoří můj hlavní tým? Jak máme rozdělené role a jak jsme k nim předurčeni? Kdo jsou hlavní zaměstnanci, máme-li nějaké?


Proti komu?

Kdo je naše konkurence (= prodává stejný produkt nebo sice jiný produkt, ale řešící náš problém = substitut)? Proč si myslím, že to budu dělat lépe než konkurence?


Proti čemu?

Má můj produkt / byznys nějaké překážky, které je potřeba překonat? Např. právní regulaci.


Kam až?

Kam až se s produktem dá zajít? Jaký / jak velký / kde všude je můj potenciální trh?


Co za co?

Hledám-li investora, měl bych mít alespoň rámcovou představu, jak velkou investici po něm budu chtít a kolik jsem ochoten za ni nabídnout.


Kdy dělám byznys plán?

Jednoduše vždy. I když nehledám investora a byznys plán by měl být jen pro mě nebo tým mých spoluzakladatelů.


Černé na bílem

Byznys plán je ideálně wordový dokument, popřípadě powerpointová prezentace; viděl jsem už i byznys plán ve formě mentální mapy. Tj. v každém případě něco „černého na bílem“. Co je psané, je daleko lépe rozmyšlené a akční, první krok na vaší tisícimílové cestě.


Stručně, v bodech

Nemusí to být žádný dlouhý dokument – postačí pár stránek. Lepší je vybrat to podstatné a psát jej bodově, než ve větách / odstavcích – pokud tomu nebudu jako čtenář rozumět, tak se doptám.




„Vysvětlivky“

Můj blog vyjadřuje pouze moje, pro zjednodušení částečně zobecněné názory: tj.

1) jsou moje (= jiní lidé s jinými zkušenostmi budou mít názory jiné),

2) jsou to jen názory (= nejsou to žádné univerzální pravdy) a

3) jsou zobecněné (= zjednodušené, „zprůměrované“, takže nepokrývají celou šíři možností).

Je dobré si posbírat / vyslechnout názory jiných, ale stejně dříve nebo později dojdete do bodu, kdy se budete muset sami rozhodnout, jestli půjdete doleva nebo doprava – to za vás nikdo neudělá.

Photo by rawpixel on Unsplash

Praha, Česká republika